INCDFP INFP
  NETWORK-RISK

INFP și CRMD au dezvoltat o metodologie care oferă capabilități avansate de analiză sistemică a implicațiilor directe și indirecte ale hazardelor naturale asupra rețelelor de transport. Metodologia, intitulată Network-risk, este integrată într-un toolbox pentru ArcGIS. Acesta care a fost testat pe București, evidențiind:

  • care sunt zonele ce pot deveni inaccesibile transportului rutier din cauza prăbușirii clădirilor;
  • care sunt implicațiile traficului tipic și post-cutremur asupra timpilor de parcurgere;
  • care sunt cele mai sigure și directe rute de acces către spitale sau detașamente de pompieri.

Pentru a vedea o parte din rezultatele recente ale Network-risk, consultați aplicația „Riscul seismic al Bucureștiului”

Hărți care arată potențialul metodologiei Network-Risk în identificarea timpilor de intervenție minimi pentru spitale, post-cutremur (stânga) și identificarea rutelor optime către spitale și a segmentelor de drum importante a rămâne funcționale (dreapta); adaptare dupa Toma-Danila et al, 2022.

Caracteristici

  • metodologia oferă capabilități avansate de analiză sistemică a implicațiilor directe și indirecte ale hazardelor naturale asupra rețelelor de transport, inclusiv ținând cont de dimensiunea temporală. Aceasta combină:
    • caracteristici ale rețelelor de transport;
    • informații despre pagubele seismice asupra structurilor dar și socio-economice;
    • modele pentru determinarea segmentelor de rețea afectate;
    • informații cu privire la trafic sau debit;
    • capabilități de intervenție.
  • metodologia a fost integrată în Network-risk toolbox, necesitând pentru funcționare softul ArcGIS Desktop Advanced (10.2+) și extensia Network Analyst; pentru identificarea timpilor de parcurs acesta folosește algorimul Dijkstra.
  • atât Network-risk toolbox cât și date de test pentru București pot fi descărcate gratuit, alături de un manual de utilizare foarte util. Toolboxul poate fi utilizat și ajustat după preferințe, fiind distribuit în speranța de a se dovedi util și altor persoane, fără însă nici o garanție. Deși a fost dezvoltat cu cele mai bune intenții și testat în mediul științific, atât dezvoltatorii Network-risk cât și instituțiile acestora declină orice răspundere în cazul în care utilizarea Network-risk și a documentelor de referință ale acestuia duce la pagube directe, indirecte, accidentale etc.

  • atât metodologia cât și toolboxul au fost testate cu succes pentru București (Toma-Danila 2018; Toma-Danila et al., 2020; 2022), pentru mai multe scenarii de cutremur, putând fi însă aplicate ușor și în alte zone de studiu, la:
    • diferite tipuri de hazard (cutremur, alunecări de teren, inundații etc.);
    • diferite tipuri de rețele de transport (rutier, feroviar, rețele electrice, distribuție gaze sau apă etc.);
    • diferite niveluri (local, regional, național).

Reprezentare grafică a metodologiei Network-Risk (adaptare după Toma-Danila et al., 2022)

Prezentarea scurtă a Network-Risk în cadrul întâlnirii Consorțiului Proiectului TURNkey

Articole științifice despre Network-risk

Exemple de aplicații

  • Asistență în luarea deciziilor de intervenție în cazul dezastrelor naturale sau contribuție la modele de risc și continuitate a afacerii, permițând:
    • identificarea zonelor cu acces limitat în cazul dezastrelor naturale și implicațiilor directe și indirecte ale acestora;
    • evaluarea și planificarea distribuției mașinilor de intervenție (ca locație și capabilități) și a facilităților (unități de primire urgențe, detașamente de pompieri, număr de mașini de intervenție etc.);
    • identificarea drumurilor vitale sau a drumurilor ocolitoare importante;
    • identificarea rutelor optime pentru diferite tipuri de vehicule;
    • estimarea pagubelor economice rezultate din creșterea timpilor de parcurs.
  • Elaborarea scenariilor la cutremur și fundamentarea planurilor pentru reducerea riscului seismic, putând oferi suport și în elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului - componenta risc natural.
  • Network-risk a contribuit până în prezent la:

Harta valorilor exprimate calitativ ale vulnerabilității datorate timpilor de intervenție în situații de urgență în cazul unui cutremur major, rezultată din reclasificarea scenariilor multiple (Toma-Danila et al., 2020)

Zone care ar putea deveni inaccesibile rutier în cazul prăbușirii clădirilor încadrate în clasa I și II de risc seismic, precum și a celor încadrate în categorii de urgență (prelucrat după Toma-Danila et al., 2022)

Cele mai rapide rute, pentru 8 perechi reprezentative de tranzitare a Bucureștiului, pentru scenariul de trafic post-cutremur corespunzător orei a) 2AM și b) 6PM (Toma-Danila et al., 2020)

Pentru o ofertă și mai multe detalii, contactați-ne la: toma[_at_]infp.ro sau +40214050670

INFP


Institutul Naţional de Cercetare - Dezvoltare pentru Fizica Pământului

  • Înregistrare analogică de la Observatorul Seismic Muntele Rosu